Despre smerenie

A expirat faza cu legea antifumat. Aia care a transformat realitatea și realitatea virtuală într-un câmp de luptă între fumători și nefumători. Sărit la jugulară, aruncat cu blesteme, sânge pe pereți, a dat primăvara, promisiunea unei schimbări de lege, totul a reintrat în normal.

A fost de ajuns o melodie de câteva minute, cu un mesaj simplu, arhirepetat și cumva resuscitat acum pentru ca totul să redevină câmp de luptă. Imposibil să n-o știți. De câteva zile-ncoace tot netul vuiește de păreri pro și contra religie, pro și contra Taxi, pro și contra lemn.
Că e satanistă. Ba e atee. Ba e catolică. E comandată. E propagandă. E metodă de a atenta la integritatea neamului românesc. Trădători de țară. Non valori muzicale. Afoni. Lipitori. Profitori pe subiect. Afurisenii. Trei cruci. Anateme. A, da, și injurii. Că fără injurii nici o tabără nu se simte destul de cu 3 coaie. Nici măcar aia ultrareligioasă, care a uitat că nu e bine să dorești răul aproapelui.
Dă-i până nu mai mișcă, că s-a pus în calea vrerii lui dumnezeu și-a catedralei sale! Dă-i până-l umpli de sânge, dă-i până-i arăți că dreptatea domnului se face cu pumnul, nu cum scria pe undeva prin Biblie că se face cu bunătate. Ce-ți trebuie chiar să știi ce scrie-n cartea aia, dacă poți să-l pui pe antichrist cu botul de labe dându-i la ficați? Dă-i!

Am văzut videoclipul.
Poate sunt incultă muzical, dar mie mi-a plăcut.
Poate sunt și pseudo-intelectuală, dar mi-a plăcut și mesajul. Simplu, arhirepetat și cumva resuscitat acum, dar e dovedit științific faptul că unele chestii trebuie repetate de mii de ori până să fie pricepute de mulțime. Dovadă faptul că gloata a sărit de cur în sus și-a dat-o tare cu ”da` ei de ce nu sunt smeriți?”
Da, am avut răbdarea și masochismul de a citi mii de comentarii. Mii. Care mi-au dovedit încă o dată că da, majoritatea oamenilor sunt proști. Răi, inculți, pioși, religioși, spălați pe creier dar, mai ales, proști.

Pentru că nu poți fi câtuși de puțin deștept, să ai măcar un neuron care zvâcnește într-o sclipire de inteligență și să susții că AVEM NEVOIE DE CATEDRALA MÂNTUIRII NEAMULUI! Noi! Noi avem nevoie, ca popor care s-a dezvoltat de la Ștefan cel Mare și Sfânt, și dacă nu făcea Ștefan biserici, unde am mai fi ajuns acum? Și pentru ce a murit Constantin Brâncoveanu și toți martirii? Și trădătorilor de țară, care stați în vile, și vă lăfăiți în excursii peste hotare, și vă-mbrăcați de la case de modă, și divorțați, și preacurviți, și adulterinilor, tocmai voi v-ați trezit să predicați despre smerenie și să-nvățați biserica cum să-și facă datoria față de bietele suflete care își așteaptă alinarea și viața cea veșnică?

Este peste puterea mea de înțelegere să-mi dau seama cum, în 2016, există oameni care încă gândesc așa. Și nu vorbesc despre bătrânica din vârf de munte, care are 70 de ani, acces la un singur post de televiziune, în cel mai bun caz, și care se duce la bisericuța ei, tot în vârf de munte, și-l consideră pe popă drept trimisul lui dumnezeu, undeva foarte aproape de sfinți, și care i-ar da tot ce are, pentru un loc asigurat în rai.
Nu. Vorbesc despre oameni născuți și crescuți cu acces la informație. Educați. Citiți. Școliți. Care ar trebui să fie capabili să filtreze informația și s-o judece cu propriul creier. Să compare date. Să facă paralele între trecut și prezent. Să vadă că era ok în secolul 16 să crezi orbește în biserică, dar că-n secolul 16 nu erau nici educați, nici informați. Că e în continuare o spălare de creier și-un abuz de putere, nu o promisiune sigură spre un rai veșnic.
Nu înțeleg cum, în situația asta, ei nu văd evidentul.

Că-n biserică mergi să te rogi, dar nu ți se poate face operație de apendicită. Că, dacă te rogi, nu scapi de operația de apendicită, decât dacă faci peritonită și mori. Că n-ar trebui să existe monopol pe lumânări. Că n-ar trebui să bagi copilul de 3 ori în apă ca să-l botezi, că e posibil să răcească, să se sufoce sau, pur și simplu, nu văd relevanța și utilitatea acestui gest barbar. Că încă citesc și se bazează pe o carte scrisă acum o mie și ceva de ani. Că n-ar trebui să plătești pentru nuntă, botez, înmormântare, mai ales că nu-ți dă nimeni chitanță pentru asta, deci tu – plătitor de impozite – dai niște bani pentru care nu se plătesc impozite. Că sunt mai multe biserici decât oameni care să le umple. Că banii care se duc la culte – și sper să se observe că spun ”culte”, nu BOR, pentru ultraortodocșii care s-ar putea ataca – ar putea să se ducă în educație.
Pentru ca profesorii să aibă salarii decente, care să-i motiveze să nu-și mai bage picioarele în meseria lor, în așa fel încât copilul tău să aibă acces nu doar la educație, ci la educație calitativ superioară. Și în medicină, pentru ca medicii să nu mai plece în afară, și spitalele să fie dotate ca lumea, nu să mori pe targă din cauză de infecții și bacterii, și să nu mai fie nevoie de noțiunea de șpagă. Și-n justiție, în oameni care să respecte legea, care să fie motivați să umble pe stradă, să-ți dea amendă dacă ai scuipat pe jos, dacă ai aruncat gunoiul pe geam, dacă nu ai strâns după câinele tău, dacă ai abandonat un animal, dacă ți-ai băgat copilul sau nevasta în spital, dacă ai încălcat limita de viteză, dacă n-ai acordat prioritate, dacă ai trecut pe roșu. Și să fie atât de bine plătiți, și atât de mulțumiți de jobul lor, încât să nu fie tentați să ia șpagă, ca să te facă scăpat. Să bagi bani într-un sistem în care lumea nu are cum să fie coruptă, pentru că n-are de ce.

Bani care să se ducă în toate astea, nu în popi care-și plimbă sutana în mașini de lux. Nu în popi care profită de bucuria sau durerea ta ca să mai stoarcă niște bani. Nu în biserica care-și cere averea secularizată acum o sută și ceva de ani. Nu în profesori de religie care amenință copiii că, dacă mint, vor fi loviți de mașină. Nu în oameni care tună și fulgeră că, dacă nu respecți voia domnului, ajungi în iad, dar care-s primii care nu respectă voia cu pricina. Nu în grandomanie, nu în opulență, nu în promisiuni invizibile. Banii ăia, care de la stat se duc direct la culte, să se ducă spre locurile unde chiar sunt lacune. Că biserica nu duce lipsă de pupători de moaște, ba chiar îi are în exces.

Există un calcul care spune că, din impozitul pe care îl plătesc eu, 50 de bani pe lună se duc la BOR. Adică 6 lei pe an. Că nu e atât de mult. Înmulțește asta cu câte persoane muncesc și câte persoane ”plătesc” BOR. Deja nu mai pare atât de puțin, nu-i așa?
Și nici măcar suma aia cu multe zero-uri care rezultă nu e problema. Problema mea e simplă: eu nu vreau să dau 6 lei pe an la BOR. De ce aș vrea să dau fie și 1 ban unei instituții căreia nu-i văd sensul? Unei autointitulate religii în stat? Unor oameni care au decis din start că eu, ca persoană, o să ajung în iad? Care încearcă să oprească legalizarea PACS-ului, unde PACS înseamnă doar un act juridic și n-are nimic de-a face cu dumnezeul lor? Care încearcă să impună cum să trăiești, cum să faci sex, dacă să faci avort, în ce zi ai voie să mănânci ce, când ai voie să speli și, eventual, de câte ori pe zi să te caci, doar pentru că sfântul duh le-a transmis direct, fără înregistrări, voința lui?

Și totuși dau. Nu pentru că vreau, ci pentru că trebuie.
Pentru că smerenia trebuie să fie a mea, și banii ai lor.
Pentru că, atât timp cât au gloata de partea lor, și-o țin cât mai puțin informată și cât mai mult sub papuc, cât mai spălată pe creier și cât mai mult cu frica în sânge, smerenia e pentru gloată, nu și pentru ei.

De asta mi-a plăcut mie melodia de la Taxi. Nu pentru valoarea ei muzicalo-stilistică. Nu pentru că ar fi o melodie pe care aș pune-o în cască. Pentru că au reușit să adune niște oameni care să repete ceea ce cred și eu. Și pentru că, dacă din gloata aia de mai sus se trezește măcar 1 să deschidă ochii și să-ncerce să gândească singur, atunci melodia aia, oricât de afonă ar fi, și-a atins țelul.

Comments (13)

  1. Radu Ţuglea

    Sunt de acord cu ce ai scris!

    Reply
  2. Newparts

    N-ar fi nici o problema nici cu constructia catedralei daca s-ar fi rezolvat mai intai restul problemelor stringente care au nevoie si ele de finantare. N-ar fi fost nici o problema daca bugetul de stat n-ar fi fost sifonat si furat de catre cei ajunsi in functii de conducere. N-ar fi nici o problema … daca. Pana nu putem elimina acel “daca” o sa fie o problema.

    Reply
    1. cami (Post author)

      da.dar vezi tu,e un cerc vicios

      Reply
  3. Lotus

    Tu ești o fată care îl caută pe divin. :)

    Realizezi că mesajul transmis de piesă este, în sine, un mesaj profund religios, nu? De fapt, cam ăsta e mesajul biblic, dacă ar fi să mergem la rădăcina lui. Problema ta nu e cu religia în sine, ci cu modul în care înțeleg să o aplice (sau mai bine zis să se folosească de ea) capii Bisericii actuale. Adică cam aceeași problemă pe care o avea Isus Cristos acum două mii de ani, dacă e să ne luăm după ce scrie la buche.

    Și mie mi-a plăcut piesa. Cât despre Catedrală, încă nu am o opinie dacă s-o facem sau nu. Da, este și ce zici tu. Da, este și ce zic Taxi și prietenii. Dar există atâtea catedrale europene care au semnificație pentru cultura și istoria țărilor în cauză (și sunt chiar obiective turistice și deci surse de venit). Mă întreb cum o să arate Bucureștiul cu moschee (Iohannis parcă a promis recent una) și fără catedrală. De moschee nu s-a legat nimeni. Pe de altă parte, câte inimi o să fie transforme pentru că s-a ridicat ditamai edificiul, în lipsa căruia Dumnezeu ar fi rămas inaccesibil? Deci nu știu cum e mai bine.

    Nu am făcut nici calcule, habar n-am cât îl va costa pe statul român (excludem aici donațiile) și ce s-ar putea face cu banii respectivi sau care va fi impactul asupra bugetului. Știu însă sigur că 5 bani x 12 luni nu fac 6 lei. :)

    Cât privește criticile aduse piesei, m-au amuzat unii atei, șucăriți pe faptul că nu acesta este mesajul cu care trebuie să se protesteze împotriva ridicării catedralei. Dar cea mai puternică reacție a fost de mirare: n-am înțeles cum de atâția oameni, pe care nu i-aș fi inclus deloc la categoria (sub)mediocru, s-au lovit de o metaforă și n-au putut trece mai departe. Întrebând, de exemplu, de unde știu autorii piesei care sunt preferințele imobiliare ale lui Dumnezeu.

    Reply
    1. cami (Post author)

      5 mii vechi.uite,tu te-ai prins,nu stiu matematica.mesajul divinitatii si-a pierdut demult sensul,in societatea actuala.cat despre megamoschee — n-ar fi frumos si constructiv daca fiecare mesaj/parere ar fi luat(a) ca atare,fara extrapolari?

      Reply
    2. Lotus

      Când vrei să analizezi un mesaj care este lansat în public și devine viral, uneori este util să extrapolezi. În plus, eu ridicam două degete, nu acuzam categoric.

      PS: Cred că acolo erau 50 de bani pe lună, în loc de 5.

      Reply
      1. cami (Post author)

        corect

        Reply
  4. Mucegai

    Mă abțin cât pot. Dar cu tine nu pot, sincer.

    Orice ai face și ai spune într-un mesaj religios moderat, rămâne un discurs religios care îndeamnă la supunere și da, mie îmi este odios. Dumnezeu in sus și in jos, face drege… Vomit.
    Apoi smerenia e o caracteristica inventata de popi ca să pună în genunchi domnițe moderate și pacifiste ca tine. Se pare ca de dragul artei și artiștilor ai uitat că ca nu esti credincioasă. Parca aveai un pic de pragmatism in tine, ce-ai facut, l-ai abandonat?!

    Reply
    1. cami (Post author)

      uite că domniță moderată și pacifistă nu m-a considerat nimeni până acum. ciudat.
      de dragul artei, ție nu-ți place nici o piesă cu iz religios?

      Reply
  5. valentin

    Mă tot chinui să caut melodia de la taxi. Dacă vrei îți dau printscreen. Ce nu pricep eu, de ce oamenii nu pot vorbi un limbaj, de comun acceptat, cum ar fi limba română. Clipul e MJ. Eu spun că a fost făcută pentru moschee, că catredrala (Banca Națională, cacofonie acceptată) sunt deja construite.

    Reply
    1. cami (Post author)

      l-au scos până după Paști, ca să-l scoată pe unul cu pălărie din clip.
      nope. mesajul e așa de simplu, că n-ar trebui să lase loc de teorii ale conspirației.

      Reply
      1. valentin

        Explicațiile le-am văzut, cumva. Nu, era un fel de ironie amară la faptul că a apărut în momentul când au apărut cruci de înmormântare rapidă legate de semafoare prin București cu cineva care nu voia mega moschee în România. Tot atunci, s-au dat banii pentru finalizarea ortodoxă. Măcar să-și facă de acum încolo să atragă turiști să aibă autonomie financiară și să nu mai ia bani de la buget.

        Reply
        1. cami (Post author)

          n-o să vezi așa ceva

          Reply

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *